Rușii vând pe site-urile de anunțuri meniuri McDonald’s, după ce restaurantele au fost închise 

Tot mai multe firme occidentale fac un pas în spate şi spun adio Rusiei. Lanţurile de fast-food McDonald’s şi KFC, Starbucks, CocaCola şi Pepsi, Rolex sau Iveco sunt doar câteva dintre companiile care şi-au suspendat activitatea în ultimele 24 de ore. În cele două săptămâni de la invazia Ucrainei, peste 230 de multinaţionale au luat, până acum, măsuri similare.

Imediat după anunţul închiderii temporare a nu mai puţin de 850 de restaurante, sute de ruşi au făcut cozi uriaşe în faţa fast-food-urilor McDonald’s din ţară, pentru a se bucura de o ultimă comandă. Utilizatorii de pe reţelele sociale au comparat cozile, în mod ironic, cu cele de la deschiderea gigantului în Moscova, din 1990. 

La scurt timp, pe site-urile de anunţuri din Rusia au apărut la vânzare primele meniuri, pentru cei care mai doresc să se înfrupte din preparate, chiar dacă au fost făcute cu o zi înainte.

McDonald’s a anunțat că își suspendă activitatea în Rusia

Anunţul CEO-ului McDonald’s a venit după presiunea utilizatorilor de pe reţelele sociale, care au bombardat platformele cu hashtag-ul „#BoycottMcDonalds” pentru a forţa compania să oprească afacerile în Rusia pentru moment. ”McDonald’s va închide temporar restaurantele și va întrerupe operațiunile din Rusia. Ne alăturăm lumii pentru a condamna agresiunea și violența și ne rugăm pentru pace”, a declarat directorul lanţului de fast food.

Patronul multinaţionalei a promis, însă, că toţi cei peste 62.000 de mii de angajaţi vor fi în continuare plătiţi, pentru că „au pus suflet pentru brand”, iar Ucraina va primi o donaţie de 5 milioane de dolari din fondul de asistenţă.

Michael Byres, profesor Ştiinţe Politice: ”Când văd că brandul lor preferat este închis, când văd că McDonald’s-ul de la colţ nu mai este, oamenii, oricât de influenţaţi ar fi, o să înceapă să îşi pună întrebări”.

Paul Musgrave, expert politic: ”Este foarte multă presiune în online din partea activiştilor, din partea altor persoane care sunt solidare cu Ucraina şi au vrut să completeze izolarea economică a Rusiei. Să vezi un alt brand mare din Vest că face un pas în spate, nu va fi ceva ce consumatorii ruşi sau liderii politici vor uita prea curând”.

Mari branduri care și-au anunțat retragerea din Rusia 

Îndepărtarea multinaţionalelor de Rusia a fost, însă, tratată şi cu umor, la emisiunea lui Jimmy Fallon, „The Tonight Show”. ”McDonald’s-ul din Rusia este puţin ciudat. Este singura ţară care vinde „Unhappy Meals””.

70 de restaurante a închis şi Yum!, brandul care deţine KFC şi Pizza Hut.

Lanţul de cafenele Starbucks a luat aceeaşi decizie, iar Coca Cola a suspendat activitatea celor 10 fabrici din Rusia. Pepsi şi General Electric şi-au întrerupt parţial activitatea iar Rolex şi Iveco au oprit vânzările. 

Psihologii ruşi au transmis însă populaţiei că pot trece peste aceste anunţuri cu uşurinţă, pentru că mâncarea, hainele sau genţile sunt doar nişte obiecte fără de care se poate trăi la fel de bine. 

În total, peste 230 de companii au decis suspendarea activităţii pe o perioadă nedeterminată în Rusia. Este în acest moment cea mai sancţionată ţară din lume, cu mai multe lipsuri decât Iran, Venezuela, Myanmar şi Cuba la un loc.

Banca Centrală din Rusia, în pericol să rămână fără valută

Tot azi, Banca Centrală din Rusia a anunţat că nu mai vinde momentan valută propriilor cetăţeni. Au fost din nou cozi la ATM-urile din Moscova, după ce clienţii băncilor au fost informaţi că nu pot retrage mai mult de 10 mii de dolari. Peste această sumă, se vor oferi ruble, la cursul de schimb al zilei.

Departamentul pentru Comerț al SUA ameninţă cu sancţiuni şi companiile chineze care sfidează restricţiile împotriva exporturilor în Rusia. Acestea ar putea fi private de echipamente şi software americane de care au nevoie pentru producţia propriilor produse.